Founding Director

 

A. M. Awad is a faculty member at the Institute, where he convenes seminars on Arab and western thought, and a Fellow at Harvard University, where his research traverses history, literature, and religion. He has undertaken ethnographic work in the US, India, and Brazil, and lectures internationally on education and the humanities. A board member of Change, he was a Herchel Smith Fellow at the University of Cambridge.

Professor of Philology

 

S. O. Saleem is a faculty member at the Institute, where she convenes seminars on comparative literature and poetics. She holds doctoral degrees in Arabic literature and criticism, and her research spans the history, theory, and practice of classical and contemporary Arabic writing. A celebrated teacher, Saleem has taught language, literature, and criticism for ten years, cultivating a pedagogy of intimacy and intellectual agility. Elswehere, she is a practitioner of unpublished fiction.

Associate Director

 

Omar Zakaria is the associate director of the Institute, where he tends to the library and manages the daily operations of the programs in Arabic and English. A writer and historian, his work on the history of libraries has appeared in print, and his second novel, Al-Qurtubi, will be published in 2020. Zakaria is the non-diegetic voice of Arabic specials on National Geographic, and of the Institute's phone.

المدير المؤسّس

عبدالله من هيئة تعليم المعهد، يدير محاضرات في حقول معرفية تنطوي على الفكر العربي والأجنبي. أقام عبدالله مشاريعَ تغوص في دراسة المجتمعات في الولايات المتّحدة والهند والبرازيل، كما نمّى مفهوما عن التعليم السائد في الغرب، وذلك عبر زمالتين في جامعتي هارفرد وكامبردج. يصدّر عبدالله، في محاضرات دولية، الدفينَ عن علاقة التعليم بالعلوم الإنسانية، وهو المَحَكّ الذي يحيك حوله بحثه الحالي.

أستاذة فقه اللغة

سنابل من هيئة تعليم المعهد، تدير محاضرات عن الأدب المقارَن واللغة ثمّ علاقتهما بالفكر الإنساني. مواظبةً على تأمّل اللغة، تحوم سنابل في تناولها الفكري حول النصوص العربية النائية عن العين القارئة، وهو ما حفرت فيه في بحثها في مرحلة الدكتوراه. عبر سنوات في تعليم اللغة والأدب نمّت الطقس الحميم وتلاقح الحقول المعرفية مع المنتمون. في الظلّ، هي كاتبة لأدب غير منشور.

المدير المُساعِد

عمر المدير المساعد في المعهد، القائم بمهام الإجراءات الداخلية في البرنامجين العربي والإنجليزي. عمر معتنٍ حصيف بالسرد التاريخي، إذ هو مغامر في الإنصات إلى صوته القلمي في إعادة تخيّل السرد. أنجز عملا روائيا أبقاه في معاقل الخفاء. ويعمل، مؤخرا، على إصدار روايته الثانية (القرطبيّ). عمر مؤدٍّ لأصوات مسجّلة للبرامج الوثائقية وبرامج الأطفال، والباثّ الدافئ لصوت التواصل مع المنتمون.

The Institute for Critical Thought

  • Facebook Social Icon

معهد الفكر النقدي